The analysis of written errors of Arabic Persian learners on the basis of four morpheme models

Document Type : Original Research

Authors
Abstract


Abstract

In the process of learning and teaching the second language, errors are the inevitable part. According to the importance of this topic, this study attempts to investigate the errors of Arabic native speakers learning Persian based on the four morpheme model. Morphemes are classified into two groups of early systematic morphemes and late systematic morphemes in the frame of four morpheme model. The data have been collected of 50 Arabic native speakers learning Persian in Imam Khomeini international university. it was found that Arabic native speakers learning Persian have more errors in utilization of late systematic morphemes (for instance the sign of” را than early systematic morphemes and they will learn it later. Their writing errors have been investigated on the basis of three inter lingual, interalingual, and ambiguous sources. After the analysis based on the origin, it has been determined that most of the errors of Arabic native speakers learning Persian are interalingual. By comparing the data of this study with previous studies, it was found that the arrangement pattern of learning morpheme is like mediator additional sign “ی”, the sign of “را”, extra letters, verb, plural morpheme.

Keywords

Subjects


- ابرقوئی، استوار، متولیان نایینی، رضوان. خطاهای نحوی عرب‌زبانان در یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، س دوم، ش دوم، تابستان 1۳92، ص ۸۶-۵۷
- جعفری، فاطمه، ، دستور کاربردی ویژه زبان‌آموزان غیرفارسی‌زبان، انتشارات دانشگاه تهران، 1396.
- حیدری، تحلیل خطاهای دانش‌آموزان دوزبانه ترکی آذربایجانی-فارسی در کاربرد اسم فارسی بر اساس مدل چهارتکواژ، پژوهشنامه‌ی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دوره هفتم، ش دوم پیاپی16، 1397 ، ص ۱۰۲-۸۵.
- خیام‌پور، عبدالرسول. دستور زبان فارسی، چ دوازدهم، تبریز، ستوده، 138۴.
- گل‌پور، لیلا. طراحی آزمون مهارت نوشتاری ویژه غیرفارسی‌زبانان: راهکارها و تحلیل خطاها. پژوهشنامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان، دوره 7، ش 2 (پیاپی 16) پاییز و زمستان ۱۳97، ص68-45 .
- گله‌داری. منیژه. تحلیل خطاهای نوشتاری زبان‌آموزان غیرایرانی. همایش زبان‌فارسی و غیرفارسی زبان، دی ماه 1387.
- محمدی، حمید. گامی به سوی قرآن، ج2، انتشارات مفید ، 1361.
- مدرسی، فاطمه. از واج تا جمله، تهران، چاپار، ۱۳۸۴ .
- نوابی‌قمصری، ‌اعظم. تجزیه و تحلیل خطاهای نوشتاری فارسی‌آموزان عربی‌زبان. ‌‌پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، 1385.
- وفایی، عباسعلی. دستور تطبیقی فارسی- عربی، تهران، نشر سخن، 1391.
کتابهای عربی
- ابن عقیل. شرح ابن عقیل علی الفیه ابن ملک تحقیق محمد محی الدین عبدالحمید، بیروت: المکتبه العصریه. 2001.
- حسن، عباس. النحو الوافی، تهران: انتشارات ناصرخسرو‌‌1422 ق.
- یعقوب، امیل بدیع. موسوعه النحو والصرف و الإعراب، تهران: انتشارات استقلال کتاب‌های فارسی؛ 1379.
منابع انگلیسی
- Brown.h. d . principle of language learning and teaching, Englewod cliffs , new jersey, Prentise – hall.inc,2000.
- Coder, S. P. The significance of learners’ errors. In B. Robinett, & J. Schachter (Eds.), Second Language Learning. Michigan: University of Michigan Press, 1986.
- Corder, S. P. Error Analysis and Interlanguage. Oxford: Oxford University Press, 1975.
- Fuller,J. Morpheme type in a matrix language turnover: The introduction of system morphemes from English into Pennsylvania German. International Journal of Bilingualism. Vol 4, No 1, 45-58,2000.
- Goldschneider, J. M., & DeKeyser, R. M. Explaining the “natural order of L2 morpheme acquisition” in English: A meta-analysis of multiple determinants. Language Learning, 51(1), 1-50. 2001.
- Hulstijn, J. H. Discussion: How different can perspectives on L2 developmen be?Language Learning, 65(1), 210-232. 2015
- Keshavarz. M.H, Contrastive Analysis And Error Analysis, Tehran. Rahnema. 2012.
- Levelt, W.J.M Speaking; From Intention to Articulation. Cambridge, MA: MIT Press. . 1989.
- Myers-scotton C & Jake, J. Testing the four morpheme Model: An introduction International Journal Of Bilingualism. 2000.
- Myers-Scotton,C .Contact Linguistics: Bilingual encounters and grammatical outcomes. Oxford: Oxford University Press. 2002.
- Myers-Scotton, C .Multiple Voices: An introduction to bilingualism. Malden, MA: Blackwe. 2006.
- Richards.J.C & Rodgers .T Approach And Method in Language Teaching. Cambridge University press. 1971.
- Takagi, M. Japanese morpheme classification using 4-M model. Journal of Inquiry and Research, 88, 1-19. 2008
- Turker,E. Resisting the grammatical change: Nominal groups in Turkish-Norwegisn codeswitching. International Journal of Bilingualism. Vol.9,No. 2005.
- Wei, L. Type of morphemes and their implications for L2 morpheme acquisition. International Journal of Bilingualism. 2000.