Allegorical stories indicate the originality and antiquity of the literature of each nation.One of these stories is the report of "the recommendation of father to the solidarity of children with the allegory of their bodily strength in breaking the connected woods”.The aim of this project is to show the verse and prose clues of this story in arabic and persian literature and after the retelling and comparison of each sources, the plot of the story is described and identified in each narratives with a structural view to find out to what extent the narratives were faithful to the first quotations of the story.
The description and analyses are other similar and different aspects of these narratives have been also done in detail.
The most important result of this study which was conducted based on comparison- comparative method explained that the message of all narratives are similar and is "invitation to solidarity and the phrase invitation to silidarity and integration and the avoidance of division". However, the plot of the story is not the same in persian and arabic sources. Furthermore, the oldest source of this story in arabic literature is a book called "Vasaya Almolouk" and in persian literature "Rahatolsodor".
قرآن کریم.
ابن عربشاه، احمدبن محمد؛ فاکهه الخلفاء ومفاکهه الظرفاء؛ قاهره: دار الآفاق العربیه، 1421ق.
ابن عربی، محمد بن علی؛ الوصایا؛ بیروت: مؤسسه الأعلمی، بیتا.
بدوی، عبدالرحمن؛ ابن عربی حیاته ومذهبه؛ ترجمه عن الأسبانیه، بیروت: دار القلم، 1979م.
بهار، محمدتقی؛ دیوان اشعار؛ به کوشش مهرداد بهار، ج2. تهران: توس، 1368.
پارسانسب، محمد؛ داستانهای تمثیلی رمزی فارسی (به همراه مقدمه، گلچین قصهها و تحلیل نمونهها)؛ تهران: نشر چشمه، 1390.
جامی، نور الدین عبدالرحمن بن احمد؛ مثنوی هفت اورنگ؛ به تصحیح و مقدمه آقامرتضی. تهران: انتشارات ناصرخسرو، 1337.
حسینی کازرونی، سید احمد، و محمدرضا کمالی بانیانی؛ «نگرشی به تمثیل در ادبیات تعلیمی»، فصلنامه تحقیقات تعلیمی و غنایی زبان و ادبیات فارسی؛ ش 26، 1394، ص 133-154.
خزاعی، علی بن محمد بن دعبل؛ وصایا الملوک وأبناءالملوک من ولد قحطان بن هود؛ دمشق: دار البشائر، 1417ق.
خطیب، حسام؛ آفاق الأدب المقارن عربیاً وعالمیاً؛ دمشق: دار الفکر.چ2، 1991م.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد؛ محاضرات الأدباء ومحاورات الشعراء والبلغاء؛ بیروت:
دار مکتبه الحیاه، 1961م.
راوندی، محمد بن علی؛ راحه الصدور وآیه الصدور در تاریخ سلجوق؛ تحقیق: محمد اقبال. تهران: امیرکبیر، 1364.
سبزیانپور، وحید؛ «تأثیر فرهنگ و ادب ایرانی در ادب عربی ـ مطالعه موردپژوهانه: امثال مولّد»، کاوشنامه ادبیات تطبیقی؛ ش 9، 1392، ص 83-107.
شاهرودی، فاطمه، و رضازاده، نیلوفر؛ «جستاری بر انواع تمثیل در مَثَلها و قصههای قرآن کریم»، معرفت؛ ش21، 1391، ص 57-68.
شیخو، لویس؛ مجانی الأدب فی حدائق العرب؛ ج 2، بیروت: مطبعه الآباء الیسوعیین، 1913م.
ـــــــــــ ؛ النصرانیه وآدابها بین عرب الجاهلیه. القسم الأول. ط 2. بیروت: دار المشرق، 1989م.
صفا، ذبیح الله؛ تاریخ ادبیات از پایان قرن هشتم تا اوایل قرن دهم؛ تهران: فردوس، 1366.
ــــــــــ ؛ گنج سخن: شاعران بزرگ پارسیگوی و منتخب آثار آنان از نظامی تا جامی، و از فغانی تا بهار؛ ج2. تهران: ققنوس، 1367.
طغرائی، حسین بن علی؛ دیوان الطغرائی؛ به تحقیق علی جواد الطاهر و یحیی الجبوری، کویت: دار القلم، 1975م.
فاضلی، محمد؛ «شعر طغرائی در ترازوی نقد و تطبیق»، فصلنامه تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد؛ ش 11 و 12، 1385، ص 7-25.
فرمانبر، سمیه؛ آموزههای اخلاقی در دیوان ملک الشعرای بهار؛ پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور ساری، 1388.
کلانتری، مریم، و سید محمدرضا ابنالرسول؛ «مأخذیابی و مقایسۀ دو روایت منظوم طغرایی و مولوی از داستان شکار شیر و گرگ و روباه»، کاوشنامه ادبیات تطبیقی؛ س 8، ش 31، ۱۳۹۷، ص 129 – 163.
کلانتری، مریم، و سید محمدرضا ابنالرسول، و سمیه حسنعلیان؛ «بررسی منابع داستان تمثیلی جگر گرگ و نیرنگ روباه»، الدراسات الأدبیه؛ ش 95، 2017م، ص 99 ـ 138.
گوهری. محمدجواد؛ دعبل بن علی الخزاعی؛ تهران: امیرکبیر، 1368.
لهراسبی. محسن؛ «نکاتی در باب کتاب راحه الصدور و آیه السرور»، کتاب ماه تاریخ و جغرافیا، ش33، 1379، ص 14-16.
محمودی، مریم؛ «دیدگاههای اخلاقی و تربیتی جامی در مثنوی هفت اورنگ»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی؛ ش 14، 1391، ص 213-235.
مشتاقمهر، رحمان، و سردار بافکر؛ «شاخصهای محتوایی و صوری ادبیات تعلیمی»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی؛ ش26، 1394، ص1-28.
نظری منظم، هادی؛ «ادبیات تطبیقی: تعریف و زمینههای پژوهش»، نشریه ادبیات تطبیقی دانشگاه شهید باهنر کرمان؛ س 1، ش 2، 1389، ص 221 ـ 238.
وفایی، عباسعلی، و سمیه آقابابایی؛ «بررسی کارکرد تمثیل در آثار ادبی تعلیمی»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی؛ ش 18، 1392، ص 23-46.
یوسفی. غلامحسین؛ چشمه روشن؛ تهران: انتشارات علمی، 1369.
Kalantari,M. , Ibnorrasool,S. M. R. and Hassanalian,S. (2019). The reflection of invincible allegory of joined wood In Arabic and Persian literature. Persian and Arabic Adaptive Researches, 4(6), 183-209.
MLA
Kalantari,M. , Ibnorrasool,S. M. R. , and Hassanalian,S. . "The reflection of invincible allegory of joined wood In Arabic and Persian literature", Persian and Arabic Adaptive Researches, 4, 6, 2019, 183-209.
HARVARD
Kalantari,M.,Ibnorrasool,S. M. R.,Hassanalian,S. (2019). 'The reflection of invincible allegory of joined wood In Arabic and Persian literature', Persian and Arabic Adaptive Researches, 4(6), pp. 183-209.
CHICAGO
M. Kalantari, S. M. R. Ibnorrasool and S. Hassanalian, "The reflection of invincible allegory of joined wood In Arabic and Persian literature," Persian and Arabic Adaptive Researches, 4 6 (2019): 183-209,
VANCOUVER
Kalantari,M.,Ibnorrasool,S. M. R.,Hassanalian,S. The reflection of invincible allegory of joined wood In Arabic and Persian literature. Persian and Arabic Adaptive Researches, 2019; 4(6): 183-209.