Contrastive Analysis of the Imperative Mood System in Persian and Arabic

Document Type : Original Research

Authors
Abstract
The aim of the present study is practical contrastive analysis of differences and similarities between the system of imperative mood of verb in Persian and its correspondence, imperative category, in Arabic considering structure, meaning, and usage. This study is accomplished based on the moderate theory of linguistics and using a descriptive-analytic method, it predicts difficulties and errors of Persian speaking students of Arabic in learning the imperative category in Arabic which in turn leads to the improvement of learning process. The results reveal that the imperative mood of Arabic is more varied than Persian in structure, meaning, and usage. Also, the deontic modality category in Arabic imperative is evident in imperative verbal noun, infinitive substituting for imperative, and an imperative verb which has an emphatic “n ”. whereas, Persian does not have this feature and uses adverb to show the deontic modality. In Arabic imperative, unlike Persian, the scope of imperator’s request is defined. Therefore, language learner will be confused in using such imperative categories.

Keywords

Subjects


منابع
معروف، فرید؛ «الجمله الفعلیّه فی اللغه العربیّه وkALIMAT VERBAL فی اللغه الأندونسیّه(دراسه تقابلیّه)»؛ بحث مقدم إلی کلیه الآداب والعلوم الإنسانیّه جامعه شریف هدایه الله الإسلامیه الحکومیّه جاکرتا للحصول علی الدرجه الجامعیّه الأولی(S.S.)؛ 2010.
حجازی، محمود فهمی؛ زبانشناسی عربی؛ ترجمه سیدحسین سیدی؛ تهران: سمت، 1379.
کهریزی، سپیده؛ کتاب طلایی بررسی مقابله‌ای ساخت جمله فارسی و انگلیسی؛ تهران: انتشارات طلایی پویندگان دانشگاه، 1392.
ضیاء‌حسینی، محمد؛ مبانی زبان‎شناسی مقابله‌ای؛ تهران: رهنما، 1392.
رضایی، والی و فاطمه بهرامی؛ مبانی رده شناسی؛ تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1394.
آقا‌گل‌زاده، فردوس و زهرا عباسی؛ «بررسی وجه فعل در زبان فارسی بر پایه نظریه فضاها‌ی ذهنی»، ادب پژوهی؛ ش بیستم (1391)، ص 135- 154.
رحیمیان، جلال؛ دستور زبان فارسی:صورت،‌ نقش و معنا؛ شیراز: مرکز نشر دانشگاه شیراز،1381.
مشکوه الدّینی، مهدی؛ دستور زبان فارسی؛ چ دهم، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، 1379.
خیامپور، عبدالرسول؛ دستور زبان فارسی؛ چ پانزدهم، تبریز: ستوده، 1386.
وحیدیان کامیار، تقی و غلامرضا عمرانی؛ دستور زبان فارسی(1)؛ چ هفدهم، تهران: انتشارات سمت، 1395.
احمدی‌گیوی، حسن و حسن انوری؛ دستور زبان فارسی1؛ ویرایش سوم، چ پنجم، تهران: انتشارات فاطمی، 1389.
باطنی، محمد‌رضا؛ توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی؛ چ هفتم، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1374.
فرشیدورد، خسرو؛ دستور مفصّل امروز بر پایه زبانشناسی جدید؛ تهران: انتشارات سخن، 1382.
ماهوتیان، شهرزاد؛ دستور زبان فارسی از دیدگاه رده‌شناسی؛ ترجمه‌ مهدی سمائی؛ چ هفتم، تهران: نشر مرکز، 1393.
مظاهری، جمشید و مرتضی هاشمی و مهدی متولی؛ «بررسی و تحلیل وجه التزامی در دستور زبان فارسی»، مجله علمی-پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان؛ دوره دوم، ش سی و هشتم (1383)، ص 95- 108.
شکرانی، رضا؛ «پژوهشی پیرامون پدیده اعراب در مقایسه با مقوله‌های «نقش» و «وجه» دستور زبان فارسی»، مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان؛ ج هفتم، (1374)، ص 49- 65.
فاضلی، محمّد؛ دراسه ونقد فی مسائل بلاغیّه هامّه؛ طهران: سمت، 1388.
الهاشمی، احمد؛ ترجمه و شرح جواهر البلاغه جلد اول(معانی)؛ مترجم: حسن عرفان؛ چ دهم، قم: نشر بلاغت، 1388.
معروف، یحیی؛ فن ترجمه: اصول نظری و علمی ترجمه از عربی به فارسی و فارسی به عربی؛ چ یازدهم، تهران: انتشارات سمت، 1392.
رضایی، سارا؛ «بررسی مباحثی از فعل در دستور زبان‌های فارسی و عربی»؛ پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، راهنما: سیدمحمدرضا ابن الرسول، دانشکده زبان‌های خارجی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، 1390.
شریعت، محمد جواد؛ دستور زبان فارسی؛ چ ششم، تهران: اساطیر، 1372.
عباس حسن؛ النحوالوافی؛ بیروت: المکتبه المحمدی، 1428.
ابن‌مالک، محمدبن عبدالله؛ شرح ابن‌عقیل؛ ترجمه: سیدحمید طبیبیان؛ ج دوم، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشاراتی تبیان، 1379.
طبیبیان، حمید؛ برابرهای دستوری در عربی و فارسی(صرف و نحو)؛ چ دوم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 1391.
السامرائی، فاضل صالح؛ معانی النحو؛ ج 2و 4 بیروت: دارإحیاء التراث العربی، 1428.
James C. Contrastive Analysis. Harlow: Longman. 1981.
Fisiak ,J. Contrastive Analysis and the language teaching. Oxford.1985.
Ziahosseiny, S.M. (1994) Introducing Contrastive Linguistics. Tehran: Islamic Azad University press.
Fries C.C. Teaching and Learning English as a Foreign Language. Michigan: University of Michigan Press. 1945 .
Arts F. and H. Wekker "Contrastive grammar: theory and practice", in: J.Fisiak (ed.) Further Insights into Contrastive Analysis. Amsterdam: John Benjamin publishing Company.1990. 163-75.
Ziahosseiny, S.M. The Moderate version of contrastive analysis hypothesis. Studi Italiani Di Linguistica Teoretica et applicata, Ix, numero 2,153-165. 1980.
Lyons J. Semantics. Cambridge: Cambridge University Press. 1977.
Palmer F.R. Mood and Modality. Second Edition. Cambridge: Cambridge University Press. 2001.
Jesperson, O. The Philosophy of Grammar .London: George Alln & Unwin Ltd. 1994.