دری نجمه، نیکوبخت ناصر، میرزایی فرامرز، الاسعد فیروز. طغیان پرسش در شعر معاصر ـ ابزاری برای القای اغراض ثانوی ـ در ایران و عراق(مطالعه موردی نیما یوشیج و نازکالملائکه). مطالعات تطبیقی فارسی و عربی. 1398; 4 (6) :139-160
URL: http://jcsfa.modares.ac.ir/article-39-57288-fa.html
1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده: (3047 مشاهده)
پرسشگری از ویژگیهای بارز شعر نو است. عنصر پرسش در تشکیل بیشتر مضمونهای شعر نو شریک است و برای فهمیدن فکر و اهداف شاعران باید پرسشهای گوناگون آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این پژوهش، عنصر پرسش در شعر ایران (نیما) و عراق (نازکالملائکه) بهعنوان دو نماینده از شاعران پیشرو شعر معاصر مقایسه و بررسی شده است. پرسش در شعر هر دو شاعر از کاربرد اصلی خود خارج شده و دستاویزی برای بیان احساسات و دیدگاه شاعران در مضمونهای مختلف اجتماعی و فلسفی میشود. این مقاله، ابعاد مختلف اندیشگانی و احساسی این شاعران را با استفاده از عنصر پرسش و چگونگی کاربست آن در فضای شعرشان بررسی میکند. همچنین پس از استخراج نمونههای شعری در مضمونهای مختلف، آنها را بهشیوۀ توصیفیـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی طبقهبندی و تحلیل کردهایم. شعر شاعران منتخب تا حد شگفتانگیزی بهخصوص در انتخاب پرسش بهعنوان قالب، برای بیان تفکرات و احساسات خود شبیه هم است؛ مضمونهایی مانند (مرگ، عشق، تنبه به امور سیاسی، بیان اعتراض، نارضایتی و غیره) در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است. پرسش در شعر «نیما و نازک» ابزاری برای ایجاد داستان در شعر و خلق ماجرا است. شاعران از طریق تکرار ادات سوال یا طرح پرسش تجاهلالعارف یا از طریق استفاده از دو ادات استفهام در جمله (بیشتر در شعر نیما) بر ایدۀ خویش تأکید میکنند. از اینرو نتایج حاصل از این پژوهش در بهبود فن ترجمه و مطالعه متون مذکور از منظر علم معانی میتواند مفید واقع شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبیقی فارسی و عربی دریافت: 1398/3/1 | پذیرش: 1398/9/6 | انتشار: 1399/7/30