دوره 4، شماره 6 - ( 1398 )                   جلد 4 شماره 6 صفحات 160-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Upheaval of the Question in Contemporary Poetry - An Instrument to Instill Secondary Outlooks in Iran and Iraq (Case Study: Nima Yushij and Nazak Al-Malaek). JCSFA 2019; 4 (6) :139-160
URL: http://jcsfa.modares.ac.ir/article-39-57288-fa.html
دری نجمه، نیکوبخت ناصر، میرزایی فرامرز، الاسعد فیروز. طغیان پرسش در شعر معاصر ـ ابزاری برای القای اغراض ثانوی ـ در ایران و عراق(مطالعه موردی نیما یوشیج و نازک‌الملائکه). مطالعات تطبیقی فارسی و عربی. 1398; 4 (6) :139-160

URL: http://jcsfa.modares.ac.ir/article-39-57288-fa.html


1- دانشگاه تربیت مدرس
چکیده:   (1812 مشاهده)
پرسش‌گری از ویژگیهای بارز شعر نو است. عنصر پرسش در تشکیل بیشتر مضمونهای شعر نو شریک است و برای فهمیدن فکر و اهداف شاعران باید پرسشهای گوناگون آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. در این پژوهش، عنصر پرسش در شعر ایران (نیما) و عراق (نازک­الملائکه) به‌عنوان دو نماینده از شاعران پیشرو شعر معاصر مقایسه و بررسی شده است. پرسش در شعر هر دو شاعر از کاربرد اصلی خود خارج شده و دستاویزی برای بیان احساسات و دیدگاه شاعران در مضمونهای مختلف اجتماعی و فلسفی می‌شود. این مقاله، ابعاد مختلف اندیشگانی و احساسی این شاعران را با استفاده از عنصر پرسش و چگونگی کاربست آن در فضای شعرشان بررسی می‏کند. همچنین پس از استخراج نمونه‏های شعری در مضمونهای مختلف، آنها را به‌شیوۀ توصیفی‌ـ تحلیلی و با رویکرد تطبیقی طبقه‏بندی و تحلیل کرده‏ایم. شعر شاعران منتخب تا حد شگفت‌انگیزی به‌خصوص در انتخاب پرسش به‌عنوان قالب، برای بیان تفکرات و احساسات خود شبیه هم است؛ مضمونهایی مانند (مرگ، عشق، تنبه به امور سیاسی، بیان اعتراض، نارضایتی و غیره) در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته است. پرسش در شعر «نیما و نازک» ابزاری برای ایجاد داستان در شعر و خلق ماجرا است. شاعران از طریق تکرار ادات سوال یا طرح پرسش تجاهل‌العارف یا از طریق استفاده از دو ادات استفهام در جمله (بیشتر در شعر نیما) بر ایدۀ خویش تأکید می­کنند. از این‌رو نتایج حاصل از این پژوهش در بهبود فن ترجمه و مطالعه متون مذکور از منظر علم معانی می‌تواند مفید واقع شود.
متن کامل [PDF 522 kb]   (348 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل (کامل) | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی فارسی و عربی
دریافت: 1398/3/1 | پذیرش: 1398/9/6 | انتشار: 1399/7/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.