1- دانشگاه بین المللی امام خمینی
2- دانشگاه بین المللی امام خمینی ، golpour@plc.ikiu.ac.ir
چکیده: (2602 مشاهده)
هدف این پژوهش، بررسی خطاهای فارسیآموزان عربیزبان در کاربرد تکواژهای زبان فارسی است. این پژوهش بر پایه انگاره چهارتکواژ صورت گرفته است و با بهکارگیری روش توصیفی- تحلیلی به پیشبینی مشکلات و خطاهای تکواژهای فارسی توسط فارسیآموزان عربیزبان میپردازد. نمونه آماری این پژوهش، 50 فارسیآموز عربیزبان مرکز زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) بودند که دادهها از 50 برگنوشته آزمون نگارش نیمسال اول سال تحصیلی 9۸-9۷ گردآوری شده است. تکواژها در انگاره چهارتکواژ به تکواژ محتوایی و تکواژهای نظاممند متقدم و تکواژهای نظاممند متأخر(بیرونی، پیوندی متأخر) دستهبندی میشود. با استخراج وگروهبندی خطاها، مشخص شد که فارسیآموزان عربیزبان در کاربرد تکواژهای نظاممند متأخر (مانند نشانه را) نسبت به تکواژهای نظاممند متقدم (مانند تکواژ جمع)، خطاهای بیشتری مرتکب میشوند و بر آنها دیرتر تسلط پیدا میکنند. هم چنین خطاهای نوشتاری آنها بر اساس سه منشأ درون زبانی، بینازبانی و مبهم مورد بررسی قرار گرفته است. بعد از تحلیل و بررسی خطاها بر اساس منشأ، مشخص شد که بیشتر خطاهای فارسیآموزان عربیزبان درونزبانی است. با مقایسه دادههای این پژوهش با پژوهشهای پیشین مشخص شد که الگوی ترتیب یادگیری تکواژها به صورت تکواژ جمع، فعل، حروف اضافه، نشانه را و نشانه اضافه (ی میانجی) است. بنابراین مدرسان آموزش زبان فارسی، تهیهکنندگان برنامه و محتوای درسی و طراحان آزمون، لازم است در آموزش، طراحی متون درسی و آزمونهای تشخیصی و بسندگی برای فارسیآموزان عربیزبان به این موضوع بیشتر توجه کنند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل (کامل) |
موضوع مقاله:
مطالعات تطبیقی فارسی و عربی دریافت: 1399/3/10 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/8/30